Charlottecuyvers.reismee.nl

San José - Montezuma - Liberia

Ola!

Vanuit Puerto Viejo vertrok ik vorige week naar San José. Aan de bushalte in Puerto Viejo zag ik iemand die ik al eerder had leren kennen dus had ik een travelbuddy naar San José! Al een geluk had ik hem want er was een hele grote file doordat er iemand was neergeschoten aan de terminal in San José. Nog een geluk was dat ik een bus naar San José later had genomen of ik zat er waarschijnlijk met mijn neus op. Toen we aankwamen was het donker en gingen we naar hostel Pangea. Een enorm beveiligde hostel met een zwembad en warm water! Ik had die dag eerder in Puerto Viejo geprobeerd om geld af te halen , maar mijn kaart werkte niet dus moest ik het in San José opnieuw proberen. De dag nadien ging ik dus op zoek naar een bank. Als ik geen juiste bank zou vinden, had ik een groot probleem. Voordat ik opzoek ging naar de ban in San José dacht ik bij mezelf 'zou ik een plan meenemen of niet?' en dan dacht ik 'nee ik ga wel voor mijn orientatievermogen'. Ik had dat beter niet gedaan want ik heb er twee uur verdwaald rondgelopen :D Maar ik deed alsof ik hier al jaren rondliep dus ik denk dat de locals het niet doorhadden. Na een tijd vond ik eindelijk een bank waar ik geld kon afhalen. Mijn hostel zoeken ging echt heel moeilijk haha. Ik liep 10 minuten rond een plein en toen had ik ineens door dat het het foute plein was. Typisch.. . Over San José.. Ik heb ,denk ik, plaatsen gezien die toeristen niet echt vinden , haha, dus ik vond San José wel 'mooi'. Heel druk wel. En ik heb gemerkt dat er bijna nergens lichten zijn voor voetgangers dus iedereen loopt overal rond. Om als een local over te komen deed ik dat ook haha. Na eindelijk terug te zijn in de hostel leerde ik enkele zwitsers kennen en dat was het. De dag nadien nam ik 'smorgens een bus naar Puntarenas. Daar nam ik een ferry naar Paquera om in Paquera een bus te nemen naar Montezuma. Na een echt héél lange rit, kwam ik eindelijk aan in het meest ranzige hostel ever ofzo. Hostel Lucy, remember it! 10 dollar voor een crappy bed, koud water, een keuken vol mieren. De 10 dollar was dan misschien goed besteed aan het uitzicht of aan de leuke tico eigenaars. Het was ook helemaal geen sociaal hostel daarmee wil ik zeggen dat er geen feestjes of spelletjes waren in de hostel. Voor mij was het dus moeilijk om contact te zoeken. Ik sprak wel met een paar duitsers , amerikanen en canadezen , maar die waren al snel weg. Dus ben ik beginnen praten met de zoon van de eigenaar. Al goed ook! Hij vroeg me direct of ik mee wou weggaan in het dorpje, maar door de lange reis was ik te moe en ben ik braaf gaan slapen. De dag nadien ben ik in de ochtend gaan ziplinen! Een enorm leuke ervaring! Eerst deed je 5 kabels, dan ging je zwemmen aan de watervallen en nadien deed je 4 andere. Je kan filmpjes zien op facebook! Ik was de enige die het die ochtend ging doen dus ik had 2 gidsen voor mezelf! Wat een luxe! Aangekomen in de hostel, vroeg Xavier (zoon van de eigenaar) of ik mee naar het strand wou. Daar ging ik dan en al snel behoorde ik tot the surfgang of montezuma. Iedereen kende hem en zijn vrienden en daar liep ik dan tussen! Ik voelde mij geen toerist meer. Je zag ook de toeristen naar mij kijken en 'ola' zeggen alsof ik een local was haha. Good times in Montezuma. 's avonds ben ik met Xavier gaan barbequen aan de hostel. Gewoon kip en tortillas op een zelfgemaakte barbeque. Dit was een avond dat ik nooit meer ga vergeten. Zo simpel en zo lekker. Hij vertelde mij ook dat dit het goedkoopste was en dat als hij vis nodig had, hij gewoon in de zee dook. Hij had zelf niet veel geld en toch kreeg ik echt veel te eten. De dag nadien, ook weer een dag om nooit te vergeten, nam ik de bus 'smorgens naar Paquera. Onderweg naar de bushalte, vroeg een man op een quad of ik met hem wou meerijden. Allright! Daar ging ik dan, met rugzak en al , op een quad op een weg vol met putten. De man zelf was van Oostenrijk. Een paar jaar geleden mistte hij zijn vlucht en besloot toen om gewoon te blijven. Aangekomen aan de bushalte, leerde ik al snel 2 meisjes kennen, Amanda en Jessica van Amerika en Canada. Met hen nam ik de bus naar Paquera en de ferry naar Puntarenas. Ik moest, oorspronkelijk, naar Samara. Dit is een dorp dicht bij Montezuma, maar omdat er geen weg loopt die bussen kunnen nemen, moest ik helemaal terug naar Puntarenas. In Puntarenas zat ik in de problemen. Ik moest een ferry terug nemen naar een plaats naast Paquera (er lopen daar ook geen goede wegen), maar dat duurde veel te lang en de bus van daar naar Samara duurde ook veel te lang. Dus als ik veilig wou aankomen voor het donker, moest ik een andere plaats zoeken. Welkom in Costa Rica! Misschien een ingewikkelde uitleg dus neem er een plan bij hahahaha :D Ik zie jullie dat al doen.. goed zot dan! En dan ben ik na 8 uur eindelijk beland in Liberia. Al een geluk dat ik Jessica had want dit had ik nooit alleen kunnen fiksen. Wij hebben aan de kant gestaan aan autosnelwegen, zitten lopen van de 1 bus naar de andere,.. . Ik heb gekozen voor Liberia omdat ik een tico had leren kennen in Puerto VIejo die hier woonde. Sorry dat ik dit over mezelf zeg, maar ik heb connecties!! Dus belde ik mijn Liberiaanse vriend en vroeg hem of hij me kon halen bij de terminal. Hij vond dat geen enkel probleem en bracht ons zelfs naar een hostel 'Hotel Liberia'. Véél beter dan Hostel Lucy! Mijn Ticovriend heeft ons zelfs Liberia laten zien en wat uitleg gegeven. Er was in Liberia ook een muziekparade aan de gang. Al de scholen laten dan zien wat ze kunnen. Héél mooi om te zien. Je ziet dat muziek daar heel belangrijk is.

Mijn excuses voor dit lang verhaal. Ik had veel te zeggen :D En nu ga ik bijna slapen, want deze reis was echt vermoeiend! Morgen vertrek ik naar Tamarindo. Daar heb ik een host gevonden via couchsurfing dit wil zeggen gratis overnachting!

Tot daar!

Charlotte

Reacties

Reacties

stephke

Zaaaalig!
Past wel op om zomaar me mannen mee te rijden!!! x

Mish

Heb je mijn mailtje gezien??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!