Charlottecuyvers.reismee.nl

Parlemento de Costa Rica y la frontera de Nicaragua

Hola!

Eerst en vooral : volgens een taxichauffeur in Costa Rica kan ik al goed spaans praten haha.Tot daar het opscheppen over mezelf. Oké oké wat heb heb ik de voorbije dagen gedaan? Ik heb op het strand gezeten, flyers aan toeristen zitten geven (eigenlijk zat ik gewoon stiekem in een hostel te praten met mensen haha waaronder de meest grappige Belg OOIT ) en zitten feesten. Toen het regenseizoen begon in Puerto Viejo ben ik vertrokken richting Nicaragua. Onderweg naar daar kwam ik twee denen tegen die een ticovriend wilden gaan bezoeken in San José (Costa Rica). Zijn mama is een parlementslid. Al snel vroeg ik hem of hij iets kon regelen. En zo ging ik naar het parlement van Costa Rica. Toeristen kunnen daar normaal gezien niet binnen dus ik was enorm blij dat ik deze kans kon krijgen! Eenmaal aangekomen in het parlement kreeg ik een rondleiding van haar assistent, alsook een advocaat (tweemaal lucky want hij kon mij veel vertellen over de rechtspraktijk in Costa Rica). Wat hij zei, wat ik zag... duizend keer interessanter dan in Belgie, believe me!! Ik zal enkele belangrijke puntjes geven , voor degenen die geinteresseerd zijn! Ze hebben geen rechtsgewoonten, enkel het parlement maakt recht , als de rechter moet interpreteren moet hij kijken naar wat het parlement heeft gezegd, de grondwet staat boven het internationaal recht, het recht is vergelijkbaar met Italie en is alsook bijna hetzelfde als in Panama, er is geen jury omdat de populatie niet groot is en zodus heeft iedereen wel connecties met elkaar, er zijn altijd 3 rechters (er is 1 rechter wanneer de zaak moeilijk is (raar hé) ), een zéér democratisch land, de bevolking kan zelf wetsinitiatieven brengen (ik kwam buiten het parlement en er stond een grote lijn met mensen die allemaal een initiatief hadden), de staat wordt veel voor de rechter gedaagd omdat het gewoon zo democratisch is, de mensen zijn zéér geinteresseerd in wat er gebeurd (buiten stonden er keiveel mensen die wilden weten wat er binnen aan de gang was), elke dag discussieren ze in het parlement van 3 tot 6, bij rechtszaken mag de jury pas het dossier inkijken op de laatste dag van het proces om zo véél mogelijk subjectiviteit uit te sluiten, .. . Ik kan eeuwen doorgaan. Als je meer wilt weten, let me know!

Na het parlement , begon ik mijn trip richting Nicaragua. Ik dacht dat een bus naar Liberia (dicht aan de grens), maar 3 uur zou duren. Héél fout gedacht want ik zat maar liefst 7 uur in de bus. Dus moest ik een nacht verblijven in Liberia. Ik heb daar kei lang zitten rondwandelen om een taxi te pakken te krijgen. Al een geluk waren de mensen daar zooo lief dat ze voor mij een taxi hebben gebeld, mijn rugzak hebben zitten dragen,.. . De dag nadien ben ik in de ochtend vertrokken naar de grens. De grens... zo véél erger dan de grens aan Panama. Onbeschrijflijk. Ik was zoo blij dat ik toeristen heb aangesproken en hen heb gezegd dat ik hen zou volgen. Alleen had echt een ramp geweest. Het was zoo druk, er was een 2km lange rij met vrachtwagens, gebouwen hier en gebouwen daar,... pfff. Daar kwam ik ook te weten dat ik mijn colones niet kan omwisselen in Nicaragua dus moest ik mijn geld op straat omwisselen. Never again.. wat een gedoe :D Ik heb een uur staan discussieren en zitten lopen van de ene naar de andere om een betere wisselkoers te krijgen. Eenmaal buiten, was het een andere wereld dan Costa Rica. Héél veel arme mensen die naar uw rugzak kijken alsof het een schat is én het meest belangrijke is dat het zo goedkoop is! Nu kwam het moeilijkste stuk.. de juiste bus vinden. Iedereen komt met u praten en iedereen zegt iets anders omdat ze geld van u willen. Na een uur hadden we eindelijk de juiste bus gevonden. Op de bus zat er een meisje naast mij uit NIcaragua en zij was zooo vriendelijk! Zij heeft voor mij twee keer de bus betaald én de wc haha. Zij deed dat voor mij omdat ze niet wou dat ik werd afgeript.. . Na de eerste bus moesten we een tweede bus nemen en zij wou rum gaan kopen voor mij haha. Ik heb tot hiertoe al een heel goed beeld van Nica's! Zo'n warme mensen! Aja, ook voor mij schokwekkend, was de bus. Je kon op de bus zitten, uw bagage moest op de bus, de mensen die werken op de bus zitten heel de tijd rond de bus te klimmen terwijl de bus rijdt enzovoort enzovoort. Nu logeer ik in een surfshop waar ik voor 1 week voor 25 dollar kan verblijven als ik af en toe de shop in het oog houdt. Dit heb ik kunnen regelen via couchsurfing. De host is trouwens een enorme lieve jongen die uit een rijk gezin komt dus volgens mij wel betrouwbaar. En en en.. zijn zus is een advocaat in Managua en hij gaat proberen om iets te regelen voor mij!

Nu ga ik mijn verjaardag vieren in San Juan del Sur. Gelukkige verjaardag voor mij!!

Hier in Nicaragua zeggen ze tranquilo en dus niet pura vida zoals in Costa Rica!

Dus..

Tranquilo!

Reacties

Reacties

lies

have a nice birthday! miss you!

Stéphanie Vloeberghs

Amaaaai! Goed gedaan allemaal! Echt! Ik was dat idd vergeten te zeggen van die wisselkoers, oepsieeeee! :-) Maar goed dat je er zelf goed uitgekomen bent!
Snel nog eens skypen! En uw verjaardag wordt hier gevierd met taart! kusje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!