Charlottecuyvers.reismee.nl

San José - Montezuma - Liberia

Ola!

Vanuit Puerto Viejo vertrok ik vorige week naar San José. Aan de bushalte in Puerto Viejo zag ik iemand die ik al eerder had leren kennen dus had ik een travelbuddy naar San José! Al een geluk had ik hem want er was een hele grote file doordat er iemand was neergeschoten aan de terminal in San José. Nog een geluk was dat ik een bus naar San José later had genomen of ik zat er waarschijnlijk met mijn neus op. Toen we aankwamen was het donker en gingen we naar hostel Pangea. Een enorm beveiligde hostel met een zwembad en warm water! Ik had die dag eerder in Puerto Viejo geprobeerd om geld af te halen , maar mijn kaart werkte niet dus moest ik het in San José opnieuw proberen. De dag nadien ging ik dus op zoek naar een bank. Als ik geen juiste bank zou vinden, had ik een groot probleem. Voordat ik opzoek ging naar de ban in San José dacht ik bij mezelf 'zou ik een plan meenemen of niet?' en dan dacht ik 'nee ik ga wel voor mijn orientatievermogen'. Ik had dat beter niet gedaan want ik heb er twee uur verdwaald rondgelopen :D Maar ik deed alsof ik hier al jaren rondliep dus ik denk dat de locals het niet doorhadden. Na een tijd vond ik eindelijk een bank waar ik geld kon afhalen. Mijn hostel zoeken ging echt heel moeilijk haha. Ik liep 10 minuten rond een plein en toen had ik ineens door dat het het foute plein was. Typisch.. . Over San José.. Ik heb ,denk ik, plaatsen gezien die toeristen niet echt vinden , haha, dus ik vond San José wel 'mooi'. Heel druk wel. En ik heb gemerkt dat er bijna nergens lichten zijn voor voetgangers dus iedereen loopt overal rond. Om als een local over te komen deed ik dat ook haha. Na eindelijk terug te zijn in de hostel leerde ik enkele zwitsers kennen en dat was het. De dag nadien nam ik 'smorgens een bus naar Puntarenas. Daar nam ik een ferry naar Paquera om in Paquera een bus te nemen naar Montezuma. Na een echt héél lange rit, kwam ik eindelijk aan in het meest ranzige hostel ever ofzo. Hostel Lucy, remember it! 10 dollar voor een crappy bed, koud water, een keuken vol mieren. De 10 dollar was dan misschien goed besteed aan het uitzicht of aan de leuke tico eigenaars. Het was ook helemaal geen sociaal hostel daarmee wil ik zeggen dat er geen feestjes of spelletjes waren in de hostel. Voor mij was het dus moeilijk om contact te zoeken. Ik sprak wel met een paar duitsers , amerikanen en canadezen , maar die waren al snel weg. Dus ben ik beginnen praten met de zoon van de eigenaar. Al goed ook! Hij vroeg me direct of ik mee wou weggaan in het dorpje, maar door de lange reis was ik te moe en ben ik braaf gaan slapen. De dag nadien ben ik in de ochtend gaan ziplinen! Een enorm leuke ervaring! Eerst deed je 5 kabels, dan ging je zwemmen aan de watervallen en nadien deed je 4 andere. Je kan filmpjes zien op facebook! Ik was de enige die het die ochtend ging doen dus ik had 2 gidsen voor mezelf! Wat een luxe! Aangekomen in de hostel, vroeg Xavier (zoon van de eigenaar) of ik mee naar het strand wou. Daar ging ik dan en al snel behoorde ik tot the surfgang of montezuma. Iedereen kende hem en zijn vrienden en daar liep ik dan tussen! Ik voelde mij geen toerist meer. Je zag ook de toeristen naar mij kijken en 'ola' zeggen alsof ik een local was haha. Good times in Montezuma. 's avonds ben ik met Xavier gaan barbequen aan de hostel. Gewoon kip en tortillas op een zelfgemaakte barbeque. Dit was een avond dat ik nooit meer ga vergeten. Zo simpel en zo lekker. Hij vertelde mij ook dat dit het goedkoopste was en dat als hij vis nodig had, hij gewoon in de zee dook. Hij had zelf niet veel geld en toch kreeg ik echt veel te eten. De dag nadien, ook weer een dag om nooit te vergeten, nam ik de bus 'smorgens naar Paquera. Onderweg naar de bushalte, vroeg een man op een quad of ik met hem wou meerijden. Allright! Daar ging ik dan, met rugzak en al , op een quad op een weg vol met putten. De man zelf was van Oostenrijk. Een paar jaar geleden mistte hij zijn vlucht en besloot toen om gewoon te blijven. Aangekomen aan de bushalte, leerde ik al snel 2 meisjes kennen, Amanda en Jessica van Amerika en Canada. Met hen nam ik de bus naar Paquera en de ferry naar Puntarenas. Ik moest, oorspronkelijk, naar Samara. Dit is een dorp dicht bij Montezuma, maar omdat er geen weg loopt die bussen kunnen nemen, moest ik helemaal terug naar Puntarenas. In Puntarenas zat ik in de problemen. Ik moest een ferry terug nemen naar een plaats naast Paquera (er lopen daar ook geen goede wegen), maar dat duurde veel te lang en de bus van daar naar Samara duurde ook veel te lang. Dus als ik veilig wou aankomen voor het donker, moest ik een andere plaats zoeken. Welkom in Costa Rica! Misschien een ingewikkelde uitleg dus neem er een plan bij hahahaha :D Ik zie jullie dat al doen.. goed zot dan! En dan ben ik na 8 uur eindelijk beland in Liberia. Al een geluk dat ik Jessica had want dit had ik nooit alleen kunnen fiksen. Wij hebben aan de kant gestaan aan autosnelwegen, zitten lopen van de 1 bus naar de andere,.. . Ik heb gekozen voor Liberia omdat ik een tico had leren kennen in Puerto VIejo die hier woonde. Sorry dat ik dit over mezelf zeg, maar ik heb connecties!! Dus belde ik mijn Liberiaanse vriend en vroeg hem of hij me kon halen bij de terminal. Hij vond dat geen enkel probleem en bracht ons zelfs naar een hostel 'Hotel Liberia'. Véél beter dan Hostel Lucy! Mijn Ticovriend heeft ons zelfs Liberia laten zien en wat uitleg gegeven. Er was in Liberia ook een muziekparade aan de gang. Al de scholen laten dan zien wat ze kunnen. Héél mooi om te zien. Je ziet dat muziek daar heel belangrijk is.

Mijn excuses voor dit lang verhaal. Ik had veel te zeggen :D En nu ga ik bijna slapen, want deze reis was echt vermoeiend! Morgen vertrek ik naar Tamarindo. Daar heb ik een host gevonden via couchsurfing dit wil zeggen gratis overnachting!

Tot daar!

Charlotte

Bocas del Toros (Panama)

Ola!

Allereerst sorry voor het lange verhaal dat dit gaat worden want ik heb veel te vertellen!

Zaterdag ben ik met een shuttle vertrokken naar Bocas del toros. In Sixaola moesten we afstappen om de douane te passeren. Ze kijken na of je een retourticket hebt en je moet van die papiertjes invullen. Dan ga je een brug over. Met brug bedoel ik niet een stevige moderne brug. Ik heb echt met schrik over die brug gelopen. Je moet over houten balken lopen en dan moet je eens uitwijken voor een auto. Wie gaat er nu op die brug rijden? Kijk maar eens naar de foto's! Toen ik eindelijk de grens over was, kreeg ik voor de eerste keer een cultuurshock. Toen pas besefte ik echt dat ik ver weg zat. Kindjes (en eigenlijk bijna iedereen) lopen er rond met versleten kleren, boekentassen,.. . Ze vragen u direct om geld of eten. Na mijn cultuurshock, nam ik een taxi naar Almirante, waar je een watertaxi kan nemen. Panama is een prachtig land! Ik kan het niet beschrijven dus je zal een vlucht moeten boeken. In Almirante nam ik de watertaxi. Je ziet hutjes op het water, toilethutjes (je snapt wel wat ik bedoel) op het water, kleine eilandjes ,.. . De zon scheen, de watertaxi ging snel. En gewoon 20 minuten lang genieten. Toen kwam ik aan in Bocas del toro. Nu was het spannend want ik moest een hostel zoeken. Ik had gehoord over een hostel op het eiland aan de overkant waar je al schommelend of trampolinespringend in het water kan. Dus nam ik een bootje naar de overkant voor 1 dollar. Ik wist niet of er plaats ging zijn. Ik had ZOVEEL geluk : er was nog 1 bed over. En al snel kwam ik te weten dat er een Belg werkt genaamd Hannes uit Reet :D Daar zat ik dan voor 4 nachten in 'Aqua lounge hostel'. Ze begonnen net een beer pong spel dus ben ik mij gaan inmengen. Al snel kende ik iedereen. Veel Duitsers, Amerikanen en Amsterdammers. Aja, ik ben erg goed in beer pong haha. Die avond hebben we een kaartspel gespeeld en gaan feesten in de hostel. Iedereen van het andere eiland komt daar feesten en al snel kwam ik mensen tegen die ik had leren kennen in Puerto Viejo dus je kan al wel raden dat het super leuk was! Over de hostel gesproken, voor 11 dollar moet je het vooral hebben van de toffe eigenaars, bartenders, mensen, schommels en een goed bed. Het ontbijt is zelf maken , douchen met koud water, een crappy vloer in de badkamer en veel diefstallen (ze hebben mijn brood en water gestolen boe!). Oké en nu ga ik over naar zondag. Om 12uur had ik een afspraak met iemand dia ik had leren kennen in puerto. We zijn het dorp Bocas gaan verkennen. Nadien zijn we aan zijn hostel, Casaverde, gaan zwemmen. Ik was snel uit het water want het zal vol met kleine kwallen. Die avond ben ik met paar mensen uit de hostel naar het dorp Bocas gegaan. We zijn eerst naar Casaverde geweest omdat er een open mic was. Dit wil zeggen dat iedereen muziek kan maken. Maj dat was ZOOOO relax! We kwamen daar toffe amerikanen tegen die ons maar bleven trakteren. Nadien gingen we naar 'Natural Mystic'. De kok daar is 23 jaar en kookt ook in de hostel. Super toffe jongen die echt wat weet van koken! Hij komt uit Panama en reist rond om iedereen te laten proeven van zijn eten. Ik hoop dat ik hem ooit terug zie! Om 22u sloot het restaurant en zijn we daar wat muziek gaan maken. Super gezellig! Spijtig genoeg had ik mijn fototoestel niet mee... :(. De dag nadien ben ik een fiets gaan huren bij 'Rasta rental bikes'. Hij zit gewoon op het straat met waarschijnlijk gestolen fietsen en mensen kunnen voor 5 dollar een hele dag fietsen haha. Mijn fiets was roos met groene en oranje bolletjes. Het was heerlijk om te fietsen langs het strand en om de minuut 'Ola' te roepen. Ik vind persoonlijk panamezen veel vriendelijker dan de Costa Ricanen in Puerto. Na 30 minuten kwam ik aan in Playa Bluff. Een gouden strand met helder blauw water. Spijtig genoeg waren er toen enorm hoge golven dus ik kon niet in het water. Ik kon het wel , maar dan zat ik waarschijnlijk nu nog in het water :D Die avond ben ik halloween gaan vieren in Bocas. We zijn gaan feesten in de 'Iguana bar'. Zotte nacht. Believe me! Je leert gewoon constant mensen kennen en smorgens beland je gewoon met totaal andere mensen. Ik heb toen ook een aap aangeraakt! Hij was een onderdeel van een kostuum van iemand. Mijn laatste dag in bocas ben ik met twee mensen naar isla bastimentos geweest. Met een boot gingen we naar Wizzard beach. Maj echt wederom genieten en niet alles kunnen vatten wat je ziet. Ik kan het echt niet beschrijven. Je moet het zelf zien. Een aanrader! Aja ik heb wel iets freaky meegemaakt aan Wizzard beach. Ik was in het water aan het praten met iemand en ik hoor een golf aankomen. Maarja normaal ga je gewoon mee met de golf. En ineens was ik gewoon weg. 30 seconden lang zat ik onder water. Die golf was gigantisch en de stroming was zo sterk. Mijn bikini vloog zelfs af. Ik kom boven en weet je wat? Die zitten daar gewoon met mij te lachen! Haha ik moest er zelf nu ook wel mee lachen, maar ik ben toch nadien op het strand blijven zitten. 's avonds zijn we in Bocas de beste taco's ever gaan eten. Nadien zijn we naar de Iguana bar geweest en om 24u sloot de bar. De dag nadien was 'dead day'. Ze eren dan de doden en dat is een heilige dag dus uit respect gebeurt er 24u lang niets. Vanmorgen om 8uur nam ik mijn watertaxi om terug te keren naar Costa Rica. Er zijn 3 leugens in Bocas. 1 ik ga vanavond niet uit 2 ik word vanavond niet dronken en 3 ik vertrek morgen. En geloof mij, dat is echt waar. Ik had echt de tijd van mijn leven dus heb ik besloten om terug te keren naar Panama. Morgen vertrek ik naar San José en ga ik de pacific coast van Costa Rica verkennen. Volgende week neem ik de bus naar Panama en ga ik richting Panama City, waar ik gratis kan verblijven. Nadien ga ik toch even terug naar Bocas. De mensen, het eiland, de hostel,.. het is veel te mooi om waar te zijn.

Mijn volgend verhaal zal aan de pacific zijn in Costa Rica!

Pura vida!

Night out in Puerto Viejo!

Ola!

Jaja daar ben ik weer met een spetterend verhaal! Om mijn verhaal te kunnen beginnen moet ik jullie richting de oceaan sturen naar de koffiebar van Kees! Echt de heerlijkste koffie ooit (na Baubergine natuurlijk)! Ik zat daar dus mijn koffietje te drinken toen ik twee jongens in de bar zag zitten. Ik begon ermee te praten en al snel had ik free food 's avonds. Een klein dinertje in een huisje aan een skateboardpark. Eindelijk kon ik eens 's avonds over straat lopen!

Na het dinertje zijn we uit geweest in Puerto Viejo. We begonnen in Mango's. Een superleuke bar! Ik stond daar te dansen en ineens zag ik mensen een joint doorgeven. Even om mijn papa gerust te stellen: ik ben flink geweest! Maarja, mannen trakteren nu eenmaal. Al snel stonden er veel shotjes tequila op tafel. Na de tequila zijn we naar Tex Mex geweest. Het was daar zo druk dat ze op de straat en op het strand stonden te dansen. We zagen een plekje aan een haardvuur aan de oceaan. Zalig! Ik stond gewoon te feesten aan de oceaan! Dan hadden we het schit-te-ren-de idee om kokosnoten te halen uit de bomen. Haha ik heb daar kokosnoten staan drinken, manmanman. Ik had wel heel veel zand in mijn mond, maar always look on the bright side of it! Haha. Tenslotte zijn we naar het huisje geweest van de jongens en heb ik daar op de grond in een slaapzakje geslapen. Wacht nu komt het allerbeste gedeelte van dit verhaal! Ik werd wakker onder de mieren! Overal mieren! Mijn reis kan echt niet erger worden dan dat! Hopelijk... .

Nadien had ik een afspraak met een Nederlander die ik de dag voordien had leren kennen aan de bushalte. We zijn mijn dagelijks koffietje gaan drinken bij Kees en dan een Tico maaltijd gaan eten bij Soda Mirna. Lekker lekker.

Wat heb ik nog gedaan? Vrijdagavond was het pokernight in El Arbol. Enja, 5000 colones verloren. Het leuke aan de pokernight was wel dat ik mijn buren heb leren kennen. Toffe mensen uit Canada.

Om af te sluiten, geef ik jullie een weetje! In Cuba is het doden van een koe strafbaarder dan het vermoorden van een persoon. 10 jaar gevangenisstraf voor een koe en 5 jaar voor een persoon. Straf hé!

Pura vida!

Van San Jose naar Puerto Viejo en Manzanillo

Ola!

Ik kan mijn verhaal niet schrijven vanuit de jungle want ik heb geen telefoon- en internetverbinding haha. Dus hier komt mijn verhaal geschreven op een querty toetsenbord in het enige echte internetcafe van Puerto Viejo.

Gisteren ben ik , na 2 landpogingen, geland op San Jose. Eenmaal buiten, hoorde ik langs alle kanten 'Taxi taxi' en dus nam ik maar een taxi haha. Na het onderhandelen over de prijs ben ik in een oranje taxibusje gestapt. Het was nog maar net vertrokken of ik vreesde al voor mijn leven. Ze rijden daar echt als zotten. Op een gegeven moment stopten we aan een metalen poort. Dit was de ingang van de bussenterminal. Om 10 uur vertrok mijn bus naar Manzanillo. Wat ik toen zag, is onbeschrijfelijk. Ik voelde mij zo vrij. Ik zag een vallei van jungle met in het midden een klein riviertje. Links van de weg zag ik de zee en rechts de jungle. Een paard middenin de jungle. Ik was zo aan het genieten dat ik er weliswaar van in slaap viel haha. Er was even een blackout. Om half 3 kwam ik aan in Puerto Viejo de Talamanca. Jan Hein , de eigenaar van El Arbol, wachtte mij daar op. Bij hem en zijn vrouw Marjolein verblijf ik 2 weken.Hele lieve en toffe mensen! Ze vertelde mij al direct heel goed nieuws; ik krijg een vakantiehuisje helemaal voor mezelf. Dan begon het ietsiepietsie slechtere nieuws. Ik zal beginnen met het wat betere nieuws van de twee (zitten jullie nu niet vol spanning te lezen??haha). Ten eerste is er noodweer uitegroepen in heel Centraal Amerika, maar aan de oostkust (hier dus)is het nu nog goed weer! Ten slotte vertelde ze mij dat er geruchten in het dorp gaan over het overvallen van El Arbol. Ik heb nog geen schrik en de kans dat het gebeurd is volgens mij niet zo groot! Ik blijf hier toch nog wel even. Als je Manzanillo en Puerto zou zien, je zou er niet meer weg willen. Vannacht sliep ik op 10 meter afstand van een luiaard en op 1 meter afstand van een salamander met een achtergrondmuziekje van the apes of Manzanillo. Ik werd, en niet veel gaan dit geloven, om half 5 wakker. Ik ben dan maar een eitje gaan bakken.Dan dacht ik ineens dat het wel tijd werd om eens te douchen. Daar zat ik dan in een gigantisch groot bad met een kopje water dat ik telkend over mij goot. Het bad vullen ging niet en de douche had enkel koud water. Ik voelde mij bij Stephke thuis haha. Daar zat ik dan, in dat bad. Ik keek even naar links en daar zag ik het.. een grote GIGA spin. En dan keek ik even weg en daar zag ik nog iets... een giftige kikker! Jajam daar zat ik dan... . Om 6 uur werd het dag en tegen half 9 ben ik naar Manzanillo gewandeld. Tijdens mijn wandeling zag ik apen springen van tak tot tak. Zo onrealistisch! Daar heb ik de bus genomen naar Puerto Viejo. Het is hier zooooooooooooo mooi. Ik waan mij echt in een film. Daar ben ik brood en kaas gaan kopen, wat ik ook niet meer ga doen;D Niet zoooo lekker! En even ter onderbreking ; STOMME QWERTY!

In Puerto Viejo heb ik na mijn lekkere maaltijd, een kokosnoot gekocht met een rietje in. Met de kokosnoot heb ik op het strand in de zon gezeten. Boekje gelezen, muziek beluisterd. En vooral rondom mij gekeken en naar het einde van de oceaan waar jullie in de regen zitten. Haha.

Verderop zag ik plots mannen aankomen in een bootje. Ze waren net gaan vissen en verkochten de vis, in de zon, op het strand.

Aja, honden volgen je hier gewoon, wat enorm handig is als je zo alleen bent. Ik heb dus ook op het strand gezeten met mijn hond.

Sebiet ga ik terug op het strand zitten en dan ga ik mijn boodschappen doen. Ik moet wel op tijd mijn bus nemen want het hele jaar door wordt het al om 18u donker. En hier wil je echt niet in het donker zitten.

Foto's volgen nog!

Kusjes vanuit het paradijs!

xx

Brussel-Frankfurt-Santo Domingo-San José

Ola!

Momenteel zit ik de luchthaven van Santo Domingo (hoofdstad Dominicaanse Republiek). Wat doe ik daar? Allereerst reis nooit met cheaptickets!! Normaal gezien zou ik een technische tussenstop maken in Miami, maar bij het inchecken zag ik dat het de Dominicaanse Republiek zou worden. Het is hier nu 2 uur 's nachts. In Costa Rica 1 uur 's nachts. Nu zit ik hier te wachten op mijn vlucht naar San José die vertrekt om 6 uur. 1 ding heb ik al vast ontdekt: KNAPPE MANNEN! Haha :) Wat heb ik nog ontdekt? Ik stapte uit het vliegtuig in Santo Domingo en het was zooo heet én vochtig. Ik viel bijna flauw :D Het is alleszins beter dan bij jullie dus ik mag niet klagen!

Aja en niet vergeten te vermelden : Duitsers kunnen geen Engels! Mijn medepassagiers hebben alles moeten vertalen :D

Wat spannends heb ik nog meegemaakt? Ik ben twee keer gebotst tegen dezelfde persoon (de tweede keer voelde hij direct in zijn zakken hahaha), ik heb al ineens yoghurt gemorst op mijn kleren (ik had toch beter wasmiddel meegenomen papa!) en er liep een zatte op het vliegtuig (er was drank a volonté). Het eten was Duits : het leek al eens gegeten.

Slapen? Niet gedaan. Er zaten baby's op het vliegtuig en naast mij zat een snurkende man met rugpijn.

Ik ga afsluiten met positief nieuws : er is nog niets gestolen, ik ben nog niet ontvoerd én ik heb nog niet echt het gevoel dat ik aan de andere kant van de oceaan zit.

Mijn volgend berichtje zal uit de jungle komen!

Tot snel!

xxx

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!